sunnuntai 7. joulukuuta 2008

Joulukalenterin luukku nro 7


Joulukalenterin luukku numero 7 antaa linkkivinkkejä erilaisille jouluresepteille. Ehkä tänä vuonna innostun ja teen jotain maittavaa kasviruokaa joulupöytään. Tähän mennessä olen lähinnä tehnyt itselleni tofua kinkun sijaan ja syönyt muiden kanssa laatikoita, jotka ovatkin ihan superhyviä!

Ohjeita kasvisyöjän jouluun löytyy esimerkiksi Animalian sivuilta. Osa sivun resepteistä on Härkäpapua sarvista -keittokirjasta, mitä lämpimästi suosittelen.

Tekisi mieli kokeilla ainakin punajuuri-hernemureketta, punajuurilaatikkoa ja puolukkakakkua.

Kasvissyöjän jouluun löytyy vinopino muitakin linkkejä:

Kotilieden vinkit löytyvät täältä.
Animalian joulusivuilta myös siis reseptejä.
Oikeutta eläimille tarjoaa myös reseptejä sivuillaan.
Ja näitä on siis vaikka kuinka paljon lisää, listaa saa täydentää!

Loppuun heitän kysymyksen: mikä on sinun mielestäsi se kaikista maistuvin ja suussasulavin jouluruoka? Mikä on se ruokalaji, joka joulupöydästä puuttuessaan vääntää suupielet alaspäin ja saa kyyneleet silmäkulmiin?

Mulla on kaksi ehdotonta ruokaa, mutta kun molemmat ovat laatikoita, niin menköön nyt. Ilman peruna- ja lanttulaatikkoa ei tule joulua, ei!

Kuva täältä.

4 kommenttia:

  1. Joo, mä olen kanssa tänä vuonna ajatellut testata muutamia uusia jouluruokia, esim luumuleipää, kikhernemureketta ja bataattilaatikkoa. Saa nähdä jääkö vaan haaveeksi, mutta yritän ainakin! Reseptejä mä olen kattonut Maku-lehdestä ja niillä on paljon joulureseptejä myös netissä (www.maku.fi) kun tsekkaa sieltä sesonkireseptit.

    Ja mun ehdoton jouluherkku on lanttulaatikko! Vetäsin jo himoissani yhden lootan Saarioisten äidin tekemää, ja täytyy sanoa että se on ehkä paras valmisruoka jota tiedän.

    VastaaPoista
  2. Mun mielestä kannattaakin syödä jouluruokia tasaisesti koko joulukuun ajan, kun tää sesonki on nyt vaan kerran vuodessa ja aika vähän aikaa kestääkin.

    Näin muuten päikkäreillä unta, että tänne blogiin oli tullut jotain 60 uutta kommenttia, ihan tuntemattomiltakin lukijoilta. Se oli hauskaa!

    Hieman olin pettynyt, kun täällä olikin 0 kommenttia. Mutta kiitos Jytiksen, nyt niitä on enemmän!

    VastaaPoista
  3. Kammottava paljastus: en pidä mistään jouluruoasta. Laatikot ja rosollit on pahoja, enkä oikein ole piparien tai torttujenkaan ystävä. Yritänkin aina ujuttaa joulupöytään jotain, millä ei ole mitään tekemistä joulun kanssa... Jytiksen(?) bataattilaatikkoa kyllä kerran maistoin, ja se oli hyvää.

    VastaaPoista
  4. Tuota puolukkakaakkua voiskin kokeilla kun puolukoita on vielä puoli sankoa jälellä ja vispipuuroa ei jaksa syyä joka päivä. Tai siis ei jaksa keittää, syödä varmaan jaksaiskin...

    Mun mielestä parasta jouluruokaa on taatelikakku. Tänä vuonna aattelin kokeilla tehä gluteenittoman version ja ehkä kuorruttaa vielä suklaalla että ois riittävän makia!

    (No on ne laatikot ja muut hyviä myös. Hapankaalta pitää myös olla ja marinoituja papuja, sopivat hyvin imelien laatikoitten kanssa!)

    VastaaPoista